Publications

Publications

 

Livres d’auteur

La dyslexie démystifiée: pour une collaboration positive parents-enseignants.

Maisonneuve, M-F., & Normand, S. (2011). 

Montréal: Les Éditions Quebecor.

 

Pour un compte rendu de ce livre, cliquez ici.

 

Livres édités

Conduites agressives chez l’enfant : Perspectives développementales et psychosociales.

Schneider, B. H., Normand, S., Allès-Jardel, M., Provost, M. A., & Tarabulsy, G. M. (2009). 

Québec : Presses de l’Université du Québec.

 

 

Articles révisés par les pairs (* = étudiant comme co-auteur)

12. Normand, S., Cornish, K.M., Wilding, J.M., & Tannock, R. (sous révision). A longitudinal study of the association between cognitive and behavioral measures of attention in elementary school-aged children. 

 

11. Normand, S., *Soucisse, M. M., *Vézina Melançon, M. P., Schneider, B.H., *Lee, M.D., Maisonneuve, M.-.F. (2018). Observed free-play patterns of children with ADHD and their real-life friends. Journal of Abnormal Child Psychology. doi.org/10.1007/s10802-018-0437-3

 

10. Normand, S., *Ambrosoli, J., *Guiet, J., *Soucisse, M. M., Schneider, B.H., Maisonneuve, M.-F., *Lee, M.D., & Tassi, F. (2017). Behaviors associated with negative affect in the friendships of children with ADHD. Psychiatry Research, 247, 222-224. doi: 10.1016/j.psychres.2016.11.041.

 

9. Mikami, A.Y. & Normand, S. (2015). The importance of social contextual factors in peer relationships of children with ADHD. Current Developmental Disorders Reports, 2, 30-37. doi:10.1007/s40474-014-0036-0.

 

8. *Soucisse, M. M., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (2014). L’incidence du TDAH sur les relations d’amitié des enfants et adolescents : mieux comprendre pour mieux intervenir. Nouvelle Revue de l'Adaptation et de la Scolarisation, 68, 1-22.

 

7. Normand, S. & Tannock, R. (2014). Screening for working memory deficits in the classroom: The psychometric properties of the Working Memory Rating Scale in a longitudinal school-based study. Journal of Attention Disorders, 18, 294-304.

 

6. Normand, S., Schneider, B.H., Lee, M.D., Maisonneuve, M.-.F., Chupetloskva-Anastasova, A., Kuehn, S.M., & Robaey, P. (2013). Continuities and changes in the friendships of children with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder : A longitudinal, observational study. Journal of Abnormal Child Psychology, 41, 1161-1175. doi:10.1007/s10802-013-9753-9.

 

5. Normand, S., Flora, D.B., Toplak, M., & Tannock, R. (2012). Evidence for a general ADHD factor from a longitudinal general school population study. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 555-567. doi: 10.1007/s10802-011-9584-5.

 

4. Normand, S., Schneider, B.H., Lee, M.D., Maisonneuve, M.F., Kuehn, S.M., & Robaey, P. (2011). How do children with ADHD (mis)manage their real-life dyadic friendships? A multimethod investigation. Journal of Abnormal Child Psychology, 39, 293-305. doi: 10.1007/s10802-010-9450-x.

 

3. Schneider, B. H., Normand, S., Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., Guilarte Tellez, J.A., Carbonell Naranjo, M., Musle, M., et al. (2011). Distinguishing features of Cuban children referred for professional help because of ADHD: Looking beyond the symptoms. Journal of Attention Disorders, 15, 328-337. doi: 10.1177/1087054709356161.

 

2. Schneider, B.H., Tomada, G., Normand, S., Tonci, E., & de Domini, P. (2008). Social support as a predictor of school bonding and academic motivation following the transition to Italian middle school. Journal of Social and Personal Relationships, 25, 287-310. doi: 10.1177/0265407507087960.

 

1. Normand, S., Schneider, B.H., & Robaey, P. (2007). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and the challenges of close friendship. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 16, 67-73.

 

Résumés révisés par les pairs

2. Normand, S., Schneider, B.H., Kuehn, S.M., Maisonneuve, M.-.F., James, W., O’Kelly, F., Kerridge, A., Lee, M.D., & Robaey, P. (2009). Perceptions of closeness and conflict in the friendships of children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 12, 582-584 (résumé).

 

1. Schneider, B. H., Normand, S., Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., Guilarte Tellez, J.A., Carbonell Naranjo, M., Musle, M., & Díaz Socarras, F. J., & Robaey, P. (2009). ADHD in Cuban elementary schoolchildren. Journal of Attention Disorders, 12, 582-584 (résumé).

 

Articles invités par l'éditeur (* = étudiant comme co-auteur)

1. *Soucisse, M. M., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (2015). Friendship problems in children with ADHD: What do we know and what can we do? Perspectives on Language and Literacy: An official publication of the International Dyslexia Association, 29-34. 

 

Chapitres de livre

3. Normand, S., & Schneider, B. H. (2009). Ces enfants qui font du mal aux autres : Connaissances et défis scientifiques actuels. Dans B. H. Schneider, S. Normand, M. Allès-Jardel, M. A. Provost, & G.M. Tarabulsy (Éds). Conduites agressives chez l’enfant : Perspectives développementales et psychosociales (pp. 11-35). Québec : Presses de l’Université du Québec.

 

2. Normand, S., Maisonneuve, M.-F., Schneider, B. H., & Richard, J. F. (2009). Lorsque les mots ne suffisent plus : Les difficultés langagières et l’agressivité au cours de l’enfance. Dans B. H. Schneider, S. Normand, M. Allès-Jardel, M. A. Provost, & G.M. Tarabulsy (Éds). Conduites agressives chez l’enfant : Perspectives développementales et psychosociales (pp. 83-103). Québec : Presses de l’Université du Québec.

 

1. Schneider, B. H., Allès-Jardel, M., Goldstein, E., & Normand, S. (2009). Les origines culturelles de l’agressivité pendant l’enfance. Dans B. H. Schneider, S. Normand, M. Allès-Jardel, M. A. Provost, & G.M. Tarabulsy (Éds). Conduites agressives chez l’enfant : Perspectives développementales et psychosociales (pp. 201-222). Québec : Presses de l’Université du Québec.

 

Compte rendus de tests et de livres

3. Normand, S. (4 décembre 2016). [Compte rendu du livre If Your Adolescent Has ADHD: An Essential Resource for Parents, par Thomas J. Power, PhD et Linda Wasmer Andrews]. Oxford University Press.

 

2. Normand, S. (16 novembre 2012). [Compte rendu du livre Intervention cognitivo-comportementale auprès des enfants et adolescents, Tome 1: Troubles intériorisés, par L. Turgeon & S. Parent]. Canadian Psychology.

 

1. Normand, S. (10 mai 2012). [Révision de l’Échelle francophone d’appréciation du rendement (EFAR), une mesure du rendement scolaire en lecture, écriture, et mathématiques pour la clientèle francophone du Canada. L’objectif est de développer un test de rendement académique en fonction du curriculum canadien et normalisé avec la population canadienne, par Auguston Consultants].

 

Communications révisées par les pairs (* = étudiant comme co-auteur)

 

66. *Boucher, D., Mikami, A.Y., & Normand, S. (accepted). Parental social competence predicts peer acceptance in children with ADHD. Poster submitted to the 5th Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Calgary, Canada. 

 

65. *Pichette, V., Mikami, A.Y., & Normand, S. (accepted). Student-teacher relationship as a unique predictor of peer functioning in children with ADHD. Poster submitted to the 5th Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Calgary, Canada. 

 

64. *Guiet, J., Mikami, A.Y., & Normand, S. (accepted). Psychometric properties of an observational measure of friendship quality for children with ADHD. Poster submitted to the 5th Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Calgary, Canada. 

 

63. *Antille, K., Mikami, A.Y., & Normand, S. (accepted). Factor structure of the Friendship Quality Questionnaire in a sample of children with ADHD: A multi-informant study. Poster submitted to the 5th Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Calgary, Canada. 

 

62. Normand, S. & Mikami, A.Y. (accepted). ADHD and the challenges of close friendship: An updated review. Presentation submitted to the 5th Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Calgary, Canada. 

 

61. *Mak, M., Mikami, A.Y., Normand, S. (July 2018). Positive and corrective parenting behaviours in a cross-cultural sample of parents of children with ADHD. Poster presented to the 24th Congress of the International Association for Cross Cultural Psychology. Guelph, Canada.

 

60. *Smit, S., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 2018). Predictors of loneliness in children with ADHD. Poster presented to the 2018 Canadian Psychological Association Annual Convention. Montréal, Canada.

 

59. *Pitre, M. *Beaudin, C., *Soucisse, M. M., *Vezina Melançon, M.-P., Schneider, B.H., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Patrons de jeu libre des enfants avec TDAH et leurs amis: Une étude longitudinale et observationnelle. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

58. * Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Devis d'un essai randomisé contrôlé pour évaluer le programme « Parental Friendship Coaching » auprès de parents francophones d’enfants avec TDAH. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

57. *Mongrain-Lalonde, L., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Validation d’une mesure observationnelle de la qualité des relations d’amitié chez les enfants avec TDAH lors d’une situation de résolution de problème. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

56. *Losier, M.-C., Schneider, B.H., del Pilar Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., & Normand, S. (April 2018). L'invariance sexuelle et les corrélats externes du modèle bifactoriel des symptômes du TDAH chez les écoliers cubains. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

55. *Cossette, M., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Les symptômes dépressifs comme prédicteur de la faible qualité des relations d’amitié chez les enfants avec TDAH. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

54. *Achkar, T., Normand, S., Maisonneuve, M.-F., & Mikami, A.Y. (April 2018). Contributions relatives du TDAH et d'autres psychopathologies à la prédiction des relations d’amitié réciproques et du statut social auprès des pairs. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

53. *Brown, M., Normand, S., Cantin, S., Vitaro, F., & Boivin, M. (April 2018). Associations prospectives entre les symptômes du TDAH et la victimisation par les pairs: le rôle modérateur des symptômes du TDAH des amis réciproques. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

52. *LeBlanc, V., * Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Associations intergénérationnelles de la qualité de l’amitié des parents et des enfants : Une étude multiméthode dans un échantillon d’enfants avec TDAH. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

51. *Boucher, D., K., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Les habiletés sociales des parents prédisent l’acceptation sociale des enfants avec TDAH à l’école. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

50. *Pichette, V., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Le conflit enseignant-élève: Un prédicteur unique des problèmes dans les relations entre pairs des enfants avec TDAH? Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

49. *Juteau, A.-L., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Les pratiques parentales positives influencent-elles la qualité de l’amitié des enfants avec TDAH? Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

48. *Antille, K., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (April 2018). Les dimensions de la qualité de l’amitié selon les enfants avec TDAH et leurs parents. Poster presented at the first Scientific Day, Groupe de neurosciences sociales, Université du Québec en Outaouais.

 

47. *Marcotte-Durand, C., Salvas, M.-C., *Goulet, J. & Normand, S. (March 2018). Élaboration et validation d’une mesure d’observation de la qualité de l’amitié dyadique des enfants agressifs en début de scolarisation : Un aperçu des propriétés psychométriques. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

46. *Boucher, D., K., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Les habiletés sociales des parents prédisent l’acceptation sociale des enfants avec TDAH à l’école. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

45. *Pichette, V., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Le conflit enseignant-élève: Un prédicteur unique des problèmes dans les relations entre pairs des enfants avec TDAH? Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

44. *LeBlanc, V., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). L’importance des traits insensibles et non émotionnels pour la qualité de l’amitié chez les enfants avec TDAH. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

43. *LeBlanc, V., *Pichette, V., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Associations intergénérationnelles entre la qualité de l’amitié des filles avec TDAH et de leur mère. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

42. *Gingras, F., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Stratégies parentales de facilitation de l’amitié et qualité de l’amitié des enfants avec TDAH. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

41. *Mukunzi, J., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Stratégies de résolution de conflit, nombre d’amis réciproques et comportements dyadiques prosociaux des enfants avec TDAH et de leurs amis : Une étude multiméthode. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

40. *Juteau, A.-L., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Les pratiques parentales positives influencent-elles la qualité de l’amitié des enfants avec TDAH? Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention.

 

39. *Antille, K., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2018). Les dimensions de la qualité de l’amitié selon les enfants avec TDAH et leurs parents. Poster presented to the 2018 Société québécoise de recherche en psychologie Annual Convention. Québec, Canada.

 

37. *Guiet, J., *Brown, M., Mikami, A.Y., & Normand, S. (November 17, 2017). Preliminary validation of an observational coding system for the dyadic friendships of children with ADHD. Association for Behavioral and Cognitive Therapies 51st Annual Convention, San Diego, United States.

 

36. *Smit, S., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 29, 2017). Parenting children with ADHD: Influences of parental ADHD and depression. 18th Biennial International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Scientific Meeting. Amsterdam, North Holland, Netherlands.

 

35. *Na, J., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 29, 2017). Parental affiliate stigma predicts parenting practices in families of children with ADHD. 18th Biennial International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Scientific Meeting. Amsterdam, North Holland, Netherlands.

 

34. *Jia, M., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 29, 2017). Protection against bullying/ victimization in children with ADHD: Quantity, quality, or friends’ characteristics? In A.Y. Mikami (chair), Understanding social impairment in children with ADHD: Cognitive, social, and physiological moderators. 18th Biennial International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Scientific Meeting. Amsterdam, North Holland, Netherlands.

 

33. *Khalis, A., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 29, 2017). Predictors of friendship quality in children with ADHD. 18th Biennial International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Scientific Meeting. Amsterdam, North Holland, Netherlands.

 

32. *Mongrain-Lalonde, L., *LeBlanc, V., *Fortin-Delisle, I., *Guiet, J., Mikami, A.Y., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (June 29, 2017). Intergenerational relationships between parents’ and children’s friendship quality in an ADHD sample. 18th Biennial International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Scientific Meeting. Amsterdam, North Holland, Netherlands.

 

31. *Lu, L., *Hudec, K., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 8, 2017). Effects of parental executive function on ODD/aggressive behaviour in children with ADHD. 67th Canadian Psychological Association Annual Conference, Calgary, Alberta, Canada.

 

30. *Ee, B., Mikami, A.Y., & Normand, S. (June 8, 2017). Therapeutic alliance and treatment outcomes of behavioral parent training in families of children with ADHD. 67th Canadian Psychological Association Annual Conference, Calgary, Alberta, Canada.

 

29. *Losier, M.-C., *Cossette, I., S., Schneider, B.H., del Pilar Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., & Normand, S. (April 6, 2017). Sex invariance and external correlates of the bifactor model of ADHD symptoms in Cuban schoolchildren. 2017 Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Austin, Texas, United States.

 

28. *Cossette, M., Normand, S., & Mikami, A.Y. (April 6, 2017). Depressive symptoms as a predictor of lower friendship quality among children with ADHD. 2017 Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Austin, Texas, United States.

 

27. *Achkar, T., Normand, S., & Mikami, A.Y. (April 6, 2017). Relative contributions of ADHD status and other psychopathology to the prediction of reciprocated friendships and peer status. 2017 Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Austin, Texas, United States.

 

26. *Brown, M., Normand, S., Cantin, S., Vitaro, F., & Boivin, M. (April 6, 2017). Prospective associations between ADHD symptoms and peer victimization: The moderating role of reciprocated friends' ADHD symptoms. Paper presented at the 2017 Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Austin, Texas, United States.

 

25. *Na, J.J., Mikami, A.Y., & Normand, S. (October 28, 2016). Implications of parental affiliate stigma on facilitation of friendships in children with ADHD. 50th Annual Convention of the Association for Behavioral and Cognitive Therapies (ABCT). New York, USA.

 

24. *Hudec, K., Mikami, A., & S. Normand (October 14, 2016). Parent qualities contribute to satisfaction and outcomes in parenting groups for social problems in Children with ADHD. 3rd ADHD Research Day. Ottawa, Canada. 

 

23. Normand, S., Cornish, K.M., Wilding, J.M., & Tannock, R. (October 2015). Continuous visual search performance in elementary school-aged students rated by their teachers as persistently attentive, inconsistently inattentive, and consistently inattentive. The 2nd Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Vancouver, Canada. 

 

22. *Guiet. J., *Soucisse, M.M., Schneider, B.H., Ambrosoli, J., Tassi, F., *Vezina Melançon, M.P., Lee, M.D., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (October 2015). Contextual circumstances surrounding the expression of negative affect in the friendship interactions of children with and without ADHD. The 2nd Canadian ADHD Resource Alliance (CADDRA) Research Day. Vancouver, Canada. 

 

21. *Soucisse, M.M., *Vezina Melançon, M.P., Schneider, B.H., Lee, M.D., & Maisonneuve, M.-F. , & Normand, S. (July 2015). Free-play patterns of children with and without ADHD: An observational study. 17th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Biennal Meeting. Portland, Oregon, U.S.A.

 

20. *Soucisse, M.M., *Vezina Melançon, M.P., Schneider, B.H., Maisonneuve, M.-F., Guiet, J. & Normand, S. (March 2015). Les interactions dyadiques des enfants avec et sans TDAH dans une tâche de jeu libre : une étude observationnelle. 37e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie. Gatineau, Québec, Canada.

 

19. *Beaudin, C., *Pitre, M., *Soucisse, M.M., *Vezina Melançon, M.P., Schneider, B.H., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2015). Évolution longitudinale de la qualité du jeu libre des enfants avec TDAH et de leurs amis. 37e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie. Gatineau, Québec, Canada.

 

18. Normand, S., *Soucisse, M.M., *Vezina Melançon, M.P., Schneider, B.H., Lee, M.D., & Maisonneuve, M.-F. (October 2014). An observational study of free-play behaviors and friendship quality in children with ADHD. The Inaugural Canadian ADHD Resource Alliance Research Day. Toronto, Canada. 

 

17. *Vézina Melançon, M.-P., *Soucisse, M. M., Schneider, B. H., Lee, M. D., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (July 2014). Dyadic free-play patterns and friendship quality of children with and without ADHD. International Society for the Study of Behavioural Development 23rd Biennial Meeting. East China Normal University, Shanghai, China.

 

16. *Soucisse, M. M., *Vézina Melançon, M.-P., Schneider, B. H., Lee, M. D., Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (March 2014). Comportements dyadiques et qualité de l'amitié des enfants avec TDAH durant le jeu libre. In M.-C. Salvas (Chair), Le rôle des pairs dans le développement social et scolaire des enfants. Symposium donné lors du 36e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie. Université du Québec à Montréal, Montréal, Canada.

 

15. Mikami, A.Y. & Normand, S. (November 2013). Designing the appropriate attention control condition in a RCT for a psychosocial intervention training parents as friendship coaches for children with ADHD. Association for Behavioral and Cognitive Therapies 47th Annual Convention: ADHD Special Interest Group, Nashville, U.S.A.

 

14. Normand, S., Schneider, B.H., Toplak, M., Soteras de Toro, M. P., Santana Gonzalez, Y.S., & Tannock, R. (June 2013). The bifactor model of inattention and hyperactivity/impulsivity in Cuban schoolchildren: a replication and external validation study. 16th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Biennal Meeting. Katholieke Universiteit Leuven, Belgium.

 

13. Normand, S., Schneider, B.H., Lee, M.D., Maisonneuve, M.-F., Chupetloskva-Anasatova, A., Kuehn, S.M., & Robaey, P. (June 2013). Continuities and changes in the friendships of children with ADHD: A longitudinal, observational study. 16th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Biennal Meeting. Katholieke Universiteit Leuven, Belgium.

 

12. Normand, S., Cornish, K.M., Wilding, J.M., & Tannock, R. (June 2013). A longitudinal general population study on the association between teacher ratings of children’s attentive behavior and measures of cognitive attention. 16th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology Biennal Meeting. Katholieke Universiteit Leuven, Belgium.

 

11. Normand, S., Schneider, B.H., Lee, M.D., Maisonneuve, M.-.F., Achupetloskva, A., Kuehn, S.M., & Robaey, P. (June 2011). Children with ADHD in interaction with their friends: A six-month follow-up study. 15th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology. Chicago, U.S.A.

 

10. Normand, S., Flora, D.B., Toplak, & Tannock, R. (June 2011). The bifactor model of ADHD: Replication in a general population sample of children. 15th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology. Chicago, U.S.A.

 

9. Normand, S., Cornish, K.M., Wilding, J.M. & Tannock, R. (June 2011). Interrelationships between behavioural and cognitive attention in typically developing children. 15th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology. Chicago, U.S.A.

 

8. Normand, S. & Tannock, R. (June 2011). The Working Memory Rating Scale: Factor structure, reliability, and convergent validity. 15th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology. Chicago, U.S.A.

 

7. Normand, S., Schneider, B. H., Maisonneuve, M.-F., Lee, M. D., Kuehn, S. M., James, W., O’Kelly, F., Kerridge, A., & Robaey, P. (August 2010). A multimethod investigation of the friendships of children with and without ADHD. 2010 American Psychological Association Annual Convention, San Diego, U.S.A.

 

6. Normand, S., Schneider, B. H., Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., Guilarte Tellez, J. A., Carbonell Naranjo, M., Musle, M., & Díaz Socarras, F. J., & Robaey, P. (June 2009). Distinguishing features of Cuban children referred for professional help because of ADHD. 14th International Society for Research on Child and Adolescent Psychopathology. Seattle, U.S.A.

 

5. Normand, S., Schneider, B. H., Lee, M. D., Kuehn, S. M., Maisonneuve, M.-F., James, W., O’Kelly, F., Kerridge, A., & Robaey, P. (April 2009). A multi-method study of the friendships of children with ADHD: A progress report. Poster presented at the 2009 Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Denver, U.S.A.

 

4. Schneider, B. H., Normand, S., Soteras de Toro, M., Santana Gonzalez, Y., Guilarte Tellez, J. A., Carbonell Naranjo, M., Musle, M., & Díaz Socarras, F. J., & Robaey, P. (November 2008). ADHD in Cuban elementary-school children: Identification, comorbidities, and treatments. Poster presented at the 20th Annual Children and Adults with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder International Conference. Anaheim, U.S.A.

 

3. Normand, S., Schneider, B. H., Kuehn, S. M., Maisonneuve, M.-F., James, W., O’Kelly, F., Kerridge, A., Lee, M. D., & Robaey, P., (November 2008). Perceptions of closeness and conflict in the friendships of children with ADHD. Poster presented at the 20th Annual Childen and Adults with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder International Conference. Anaheim, U.S.A.

 

2. Normand, S., Green-Demers, I., & Legault, L. (June 2006). Are funny teachers motivating? The mediating role of humour in the relationship between teachers’ interpersonal behaviors and students’ academic motivation. Poster presented at the 67th Canadian Psychological Association Annual Conference, Calgary, Canada.

 

1. Normand, S., & Green-Demers, I. (June 2005). Construction et validation d'une mesure de motivation académique: l'Inventaire de Motivation Scolaire (IMS). Poster presented at the 66th Canadian Psychological Association Annual Conference. Montreal, Canada.

 

 

Présentations à titre de conférencier invité (* = étudiant comme co-auteur)

18. Normand, S. (November 4, 2015). Les traitements psychosociaux du TDAH pour les enfants et adolescents : Controverses et preuves empiriques actuelles. Conférence donnée dans le cadre du programme d'excellence professionnelle du Consortium national de formation en santé, volet Université d'Ottawa, Hôpital Montfort. Ottawa, Canada.

 

17. Normand, S. (June, 2015). Le Conners-3. Un outil simple et efficace pour identifier les symptômes clés du TDAH? Atelier donné au Groupe de médecine familiale de Gatineau. Gatineau, Québec, Canada.

 

16. Normand, S. & *Soucisse, M. M. (March, 2015). Le Conners-3. Un outil simple et efficace pour identifier les symptômes clés du TDAH? Atelier vidéoconférence donné à l'Institut Tshakapesh. Uashat, Québec, Canada.

 

15. Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (May, 2014). L’anxiété simplifiée : un survol pour les parents. Présentation donnée en collaboration avec l’AFPED. Ottawa, Ontario, Canada.

 

14. Schneider, B.H., & Normand, S. (27 mars 2014). The close friendships of children with ADHD: Longitudinal results and clinical implications. Conférence donnée au Département de psychologie, Boston College. Boston, États-Unis.

 

13. Schneider, B.H., & Normand, S. (mai 2012). Le amicizie dei bambini con deficit d’attenzione/iperattività (How do children with ADHD (Mis)manage their Real-Life Friendships? A Multi-Method Investigation). Conférence donnée à la Università degli Studi di Milano-Bicocca. Milan, Italy.

 

12. Maisonneuve, M.F., & Normand, S. (avril 2012). Le trouble du déficit de l’attention/hyperactivité au XXIe siècle. Présentation donnée à la mini-école de médecine de l’Université d’Ottawa. Ottawa, Canada.

 

11. Maisonneuve, M.F., & Normand, S. (février 2012). Démystifier les troubles d’attention et d’apprentissage. Vidéoconférence présentée aux membres de l’Association francophone de parents d’enfants dyslexiques ou ayant tout autre trouble d’apprentissage. Ottawa, Chatham, & Sudbury, Canada.

 

10. Maisonneuve, M.-F., & Normand, S. (novembre 2011). Les troubles d’attention et d’apprentissage: L’importance du diagnostic. Présentation donnée au Ministère de la Justice du Canada. Ottawa, Canada.

 

9. Normand, S. (juillet 2011). The Importance of Friendship for Children with ADHD: What Does the Science Say? Présentation donnée à The Hospital for Sick Children Neuropsychiatry Team, Toronto, Canada.

 

8. Normand, S. (mai 2011). ADHD and the Challenges of Close Friendship. Présentation donnée lors des Psychology Rounds à The Hospital for SickChildren, Toronto, Canada.

 

7. Maisonneuve, M.-F. & Normand, S. (avril 2009). Le TDAH et l’apprentissage : défis et stratégies efficaces d’intervention. Présentation donnée à la Commission Scolaire du Fer, Sept-Iles, Canada.

 

6. Maisonneuve, M.-F. & Normand, S. (février 2009). Le TDAH et l’apprentissage : défis et stratégies efficaces d’intervention. Présentation donnée à la Griffe d’Alpha. Mont-Laurier, Canada.

 

5. Daoust, J-P, Labonté, R., & Normand, S. (juin 2008). Pour une meilleure compréhension du TDAH. Présentation donnée aux Centres Jeunesse de l'Outaouais. Gatineau, Canada.

 

4. Normand, S. & Schneider, B.H. (avril 2008). L’enfant avec TDAH et ses difficultés sociales : connaissances actuelles, implications pratiques et recherches futures. Présentation donnée à l’École de l’Odyssée, Gatineau, Canada.

 

3. Normand, S. & Schneider, B.H. (janvier 2008). L’enfant avec TDAH et ses difficultés sociales : connaissances actuelles, implications appliquées et études futures. Présentation donnée au Centre psychosocial pour enfants et familles d’Ottawa, Ottawa, Canada.

 

2. Schneider, B.H., & Normand, S. (mai 2007). Le TDAH et le défi des amitiés intimes. Présentation donnée à la clinique pédiatrique du Centre hospitalier des Vallées de l’Outaouais, Gatineau, Canada.

 

1. Schneider, B.H., & Normand, S. (février 2007). Le TDAH et le défi des amitiés intimes. Présentation donnée pour les conférences scientifiques du Centre hospitalier Pierre Janet, Gatineau, Canada.

 

Manuels de codage non publiés (* = étudiant comme co-auteur)

4. *Guiet, J., *Soucisse, M. M., *Cossette, I., & Normand, S. (2015). Child-Friend Car-Race Task Coding Manual. Unpublished coding manual: 14 pages. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Canada.

3. Salvas, M.-C., Robert-Mazaye, C., *Marcotte-Durand, C, *Goulet, J., & Normand, S. (2015). Qualité de l'amitié chez l'enfant en début de scolarisation: Manuel de codification. Unpublished coding manual: 28 pages. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Canada.

2. *Guiet, J., *Cossette, I., *Soucisse, M. M., & Normand, S. (2015). Child-Friend Toy-Sharing Task Coding Manual. Unpublished coding manual: 14 pages. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Canada.
 

1. Normand S., Mikami A.Y., & *Lee M.D. (2012). Friendship Interaction Coding Scheme (FICS): A Coding System of Children's Friendship Quality. Unpublished coding manual: 17 pages. Université du Québec en Outaouais, Gatineau, Canada.

S'inscrire au bulletin
* Le champ nom est obligatoire. Nous avons reçu votre inscription. Merci!
Vous devez entrer une adresse courriel valide. * Le champ courriel est obligatoire. * Votre adresse courriel est déjà inscrite dans notre système.
PLUS

Nos collaborateurs